Namazın rükunlarından kastettiğimiz şey; namazı oluşturan fiziksel hareketlerdir. .
Allah Kur’anda kıyam, ruku ve secdeyi, namazdaki postürleri tanımlayan İSİMLER olarak kullanmıştır.
Bir hali veya birşeyi isim ile tanımladıktan sonra o anlam sabitlenir; vücuh hariç, tevile ve ıvece kapanır.
Tekrar edelim; Allah’ın kıyam, ruku ve secde kelimelerini isim olarak kullanması, onların mecaz anlamlarının önünü kapatarak gerçek anlamlarında anlaşılmasını sağlamıştır.
Kur’anda fiziki kıyam ,ruku ve secde yoktur iddialarının aksine onların var olduğuna dair ispatlara aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.
Fiziki kıyam için; https://nurseldurabay.com/kuranda-namazin-ruknu-olan-fiziki-kiyam-vardir/
Fiziki ruku için; https://nurseldurabay.com/kuranda-namazin-ruknu-olan-fiziki-ruku-vardir/
Fiziki secde için; https://nurseldurabay.com/kuranda-namazin-ruknu-olan-fiziki-secde-vardir/
Bu arada dikkatlerinizi ruku ve secde ilişkisine özellikle çekmek istiyoruz;
Bakara-125: “… İbrahim ve İsmail’e de “Evimi tavaf edenler ve akifinler ve RÜKUDAKİLER SECDEDEKİLER için temiz tutun” diye buyurduk.”
Hac-26: “….“Bana hiçbir şeyi ortak koşma, evimi tavaf edenler ve KIYAMDAKİLER ve RÜKUDAKİLER SECDEDEKİLER için temiz tut!”
Fetih-29: “….Sen, onları RÜKUDA SECDEDE Allah’tan lütuf ve hoşnutluk dilerken görürsün.
Furkan-64: “Onlar Rableri için KIYAMDA ve SECDEDE gecelerler.”
Bu ayetlerden;
1-Ruku kelimesinin hem kıyam hem de secde ile birlikte anılmasından, rükunun da namazın bir parçası olduğunu,
2-Bu üçü dışında namazda yapılan fiziksel bir hareket olmadığını yani elleri kaldırmak, tekbir almak, oturmak, sağa sola selam vermek gibi fiillerin Kur’anda yer almadığını,
3-Diğerlerinden farklı olarak namazdaki rükunun anlatıldığı; Bakara-125, Hac-26 ve Fetih-29. ayetlerde ruku ile secde arasında “VE” bağlacının bile girmediğini ve bu ikisinin ARD ARDA geldiğini görüyoruz.
Bu kısa izahtan sonra Nisa-102. ayet, namazın rukunlarının sıralanışında bize yardımcı olacak ayettir.
Nisa-102: “Onların içindeyken namaz kıldırdığın zaman, onlardan bir grup silahlarını yanlarına alarak, seninle birlikte namaza dursunlar (فَلْتَقُمْ), bunlar secde ettiklerinde arkanıza geçsinler. …” ayetinden;
1-Kıyamla birlikte secdenin de namazının parçası olduğunu,
2-Bir rekatın kıyamla başlayıp secde ile bittiğini anlıyoruz.
3-Kısaltılmış namazın 1 rekat olduğunu,
4-Normal namazın 2 rekat olduğunu anlıyoruz.
O halde rekat sayısını ve rukunlarının yapılış sırasını bir tablo ile görselleştirelim:
1.BİLGİ:
Yukarıda bahsettiğimiz üzere Nisa-102. ayet bize, kısaltılmış namazın 1 rekat fakat normal namazın 2 rekat olduğunu, rekatların kıyamla başlayıp secde ile bittiğini işaret ediyordu.
Bu bilgiyi aşağıdaki tabloya yerleştirdiğimizde,
1. REKAT | 2. REKAT | ||||
Kıyam | —– | Secde | Kıyam | —— | Secde |
2.BİLGİ:
Rükunun secdeden hemen önce geldiğini gördük. Rukuyu, secdeden önce ve kalan tek boşluğa eklersek, Kur’anda farz namazın nasıl ve kaç rekat kılındığı ortaya çıkmış olur. Ve işte; “Kur’anda kaç rekat olduğu ve nasıl kılınacağı yazmıyor”, denen namaz.
1. REKAT | 2. REKAT | ||||
Kıyam | Ruku | Secde | Kıyam | Ruku | Secde |
İfade edelim ki; 2 rekat olan farz namazın neden 4 rekat olduğuna dair Kur’anda karşılık bulamadık.
Aksini iddia edenlerse, rivayetlere yaslanır.
Allah’ın fikir değiştirerek 2’yi 4 yaptığı konusu ise bizim için kabul edilemez bir iddiadır.
Ve Kur’an varken hiçbir konunun, birçoğunun tahrife uğramasından sebep rivayetlerin tekeline bırakılmaması gerektiği, inancındayız.
“Şuan kılınan geleneksel namaz değil de sadece “KIYAM,RUKU VE SECDE” olarak kılınabilir diyorsunuz.” demişsiniz ama böyle dememiştim.
Namazın rukunları “KIYAM,RUKU VE SECDE” vardır. Gelenekten farklı olarak; vakit ve rekat sayısı farklıdır demiştim.
Allah farzı nasıl emretmişse, o şekilde uygulanmalı inancındayım. Rekatın fazlası farz değil, ancak nafile olur.
Asıl sorun, nafileye farz muamelesi yapmaktır sayın serdar.
Nursel hanım, şuan kılınan geleneksel namaz değil de sadece “KIYAM,RUKU VE SECDE” olarak kılınabilir diyorsunuz. peki geleneksel namaz kılınsa olmaz mı?
Nebinin 2 rekat kılmasını nasıl izah edebilirsiniz sayın egemen!
Nebi, imam olarak tam kılmıştır. Onun namazı kısalttığı iddia edilemez.
İddia edilirse namaz 4 rekat kabul edilir.
4 kabul edilirse; nebi 1/2, ordusu 1/4 kısaltmış olur. Bu çelişkili bir durumdur..
Nebi imamlık yapmasaydı ilk grupla kendisi de 1 rekat kılardı. Bu durumda diğer grubun imamı farklı bir kişi olmak üzere onlarda 1 rekat kılmış olurdu.
Şu detayı gözden kaçırmamak lazım sayın egemen.
Farz namazların rekat sayısı; hem nebi hem de diğerleri için aynıdır.
Özetle;
Namazın rekat sayısı, kısaltılmadan nebi ve müslümanlar için nasıl aynı ise;
Kısaltılmış namazda da rekat sayısı nebi ve müslümanlar için aynıdır.
Fark; nebini imamlık yapmasından kaynaklanır.
Allah nebiye imamlık yaptırarak, namazın tam rekat sayısına işaret etmiştir, inancındayız.
Aksini iddia eden tüm delillerse rivayet kaynaklıdır.
Nursel Hanım, kısa 1 rekat tamam ayette gördük ama uzunun 2 olduğunu yorum yapmadan çıkaramıyoruz ki..