TAHA-130: 3 FARZ NAMAZDAN BAHSEDER

Kur’anda namaz vakitlerini bildiren ayetler, açıkça “ekimis-salat” yani “namaz kıl” emrinin geçtiği ayetlerde aranır.

Allah birçok ayette, iman edenlere namaz kılmasını emreder.

Müslümanlar ne zaman namaz kılacağını, bizzat Muhammed nebiye verilen emirlerden öğrenir. 

“Namaz kıl” emrini doğrudan ve namazın giriş-çıkış aralığıyla veren ayetler sadece; Hud-114 ve İsra-78-79. ayetlerdir.

Allah’ın defaatle geceyi istirahat ve uyku için yarattığını söylemesinden; tam gece dediğimiz zulumat kısmında nebi hariç iman edenlere farz namaz koymadığını rahatlıkla anlayabiliriz.

Daha önce Hud-114 ve İsra-78. ayetlerden bahsetmiştik. Biz İsra-79. ayet ile devam edelim. Çünkü bu ayet nebiye özel nafile namaz emrinin verildiği ayettir.

İsra-79: “Gecenin bir kısmında uyan ve O’na, kendin için nafile (=ilave) (namaz kıl)….

Bu ayette “ekimis-salat” şeklinde “namaz kıl” emri yok, diyebilirsiniz.

Ama bu ayet, 78. ayetin devamıdır. Uyanmak, ayetin ana fiil değildir.

78. ayetin ana fiili olan “namaz kıl” , aynı zamanda 79. ayetin de ana fiilidir. Çünkü bu ayetler birbirinden sayı ile ayrılmış olsa da aslında tek bir cümledir.

Ama dikkat etmemiz gereken husus; bu nafile namazın sadece nebiye mahsus farz kılınmasıdır.

Yani nafile namaz emri, diğer inananlara farz değildir.

Ve bu nafile namazın vakti zulumat evresidir. Yani şemadaki (5.ve 1.) aralığında olmak zorundadır.

Çünkü (1.ve 2.) aralıkta sabah namazı, (4.ve 5.) aralıkta işa namazı vardır ve nebi dahil tüm inananlara farz olan namaz aralıklarıdır.

Taha-130. ayete bakacak olursak;

Taha-130: “Onların dediklerine sabret. Rabbini hamd ile güneşin doğmasından önce ve batmasından önce tesbih et. Gece saatlerinin bir kısmında ve gündüzün etraflarında tesbih et. Umulur ki rızasını isteyebilesin.”

5 vakit namazı tanımladığı iddia edilen Taha-130. ayette namaz kıl emri değil, kulluk et/ibadet emri vardır.

“Namaz kıl” diye net emir içermediği halde; tesbih etme olarak yapılması istenen şeyin vakitlerinden bahsedildiği için namaz olduğunu anlarız.

Eğer namazdan bahseden tüm ayetleri bir arada okumadan ve birbirinin teyidini olmadan meal edersek; rahatlıkla  2, 3, 5 hatta 6 vakit namaz çıkarabiliriz.

Ama Nisa-103. ayete göre biliriz ki; her farz namazın giriş ve çıkışı olmak zorundadır. Eğer yoksa, onun farz namaz olmasından bahsedilemez. Eğer farz namaz ise, ayrıca Kur’anda tanımlanmış ismi de olmalıdır.

Bu durumda Taha-130. ayet, diğer namaz vakitlerinin genel özetidir. Tablo, birlikte okunan ve birbirini teyit eden ayetlerden oluşmaktadır.

İLGİLİ NAMAZ AYETLERİ

(Namaz isimlerini ve vakitlerini verir)

TAHA-130. AYET

(Namazları genel özetler)

 SABAH NAMAZININ GİRİŞİ VE ÇIKIŞI; 

Hud-114: Gündüzün iki tarafında özellikle gecenin gündüze yakın kısımlarında. Yani şemadaki (1.ve 2.) aralık.

Nur-58.ayette ismi geçer.

SABAH NAMAZININ ÇIKIŞI;

Taha-130: Güneşin doğuşundan önce

Sabah namazı olarak kabul edersek, çıkışı vardır ama girişi bu cümlede tanımlı değildir.

ORTA NAMAZIN GİRİŞİ VE ÇIKIŞI;

İsra-78: Güneşin sarkmasından(giriş vakti), gecenin kararmasına(çıkış vakti) kadar(3.ve 4.)

Bakara-238.ayette ismi geçer.

ORTA NAMAZIN ÇIKIŞI;

Taha-130: Güneşin batmasından önce

Not: Dulukul şems’in güneşin batışı olarak meal edilmesini imkansız kılar.

Orta namaz kabul edersek, girişi bu cümlede tanımlı değildir.

AKŞAM NAMAZININ GİRİŞİ VE ÇIKIŞI; 

Hud-114: Gündüzün iki tarafında özellikle gecenin gündüze yakın kısımlarında (4.ve 5.)

Nur-58.ayette ismi geçer.

SABAH VE AKŞAM NAMAZLARI;

Taha-130: Gecenin saatlerinin bir kısmında ve gündüzün etraflarında kılınan namazlar;

 

Nisa-103. ayet gereği namaz vakitleri bellidir.

Toplamda 3 namaz ismi ile giriş ve çıkışları, ilgili ayetlerde çok açıktır.

Toplamda 3 namaz içerir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etraf kelimesi çoğuldur ve en az 3’tür diye başlayacak olursanız Kur’anda çoğulun 2’den başladığını ve Allah’ın 2 için çoğul kullandığını hatırlatırım.

Taha-130. ayet gördüğünüz üzere toplamda 3 vakit namazdan özet olarak bahseder.

Tekrar edersek bu namazlar; tüm iman edenlere farz olan ve 3 namaz sabah, orta ve akşam namazlarıdır.

Bu ayetten 5 vakit buluyorsanız eğer; her bir namazını giriş-çıkışını ve isimlerini yine Kur’andan bulmak zorundasınız. Sizin için şu sorular mutlaka cevaplanmalıdır:

Örneğin “gündüzün taraflarını” tek başına ele alırsanız; etraf çoğul olduğu için size göre gündüzün içinde ve gündüzün 3 tarafında 3 namaz var demektir.  Bu namazlara sabah ve akşamı dahil edemezsiniz. Çünkü sabah ve akşam namazları gündüz değil gece içindedir. Zaten gelenek 5 vakit namaz çıkarırken sabah ve akşam namazlarını yatsı ile birlikte gece içinde sayar. 3 namaz da gündüz içinde olacağına göre 6 farz namaz iddiasındasınız demektir. Bu durumda bu 3 farz namazın ismi nedir? Ayrıca 3 giriş ve 3 çıkış bulmak zorundasınız. Peki bunlar nedir ve nerede tanımlanmıştır?

Örneğin “güneşin batmasından önce” tek başına ele alırsanız; Kur’an göre bu namaz orta namazdır. Ama size göre hangi namazdır? İkindiyse eğer bu çıkış vaktidir. İkindi namazının ismi hangi ayettedir?  Ayrıca giriş vakti nedir ve nerede tanımlanmıştır?

Örneğin “güneşin doğuşundan önce” tek başına ele alırsanız; Kur’ana göre bu sabah namazının çıkışıdır. Ayrıca giriş vakti nedir ve nerede tanımlanmıştır? Hud-114 diyemezsiniz çünkü o ayeti de aynı şekilde anlamakta ve  4 farz namaz çıkarmaktasınız.

İşte demek istediğim başından beri şudur ki;

Allah namaz isimlerini ve vakitlerini eşleştirerek, sonradan ilave yapılacak olası namazların eklenmesini engellemiştir.

Çünkü sonradan eklenecek namazın Kur’anda ya ismi olmayacaktır ya da giriş ve çıkış vakitleri.

 

 

 

 

Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
En Yeniler
Eskiler
Inline Feedbacks
View all comments