Allah namazı tekrar tekrar emrederken, namazda olmasını istediği her şeyi Kur’anda açıklamıştır.
Kur’anda sadece 3 namaz ismi yer alır. Bu namazlar:
1-Salat el-fecr (Nur-58)
2-Salat el-işa (Nur-58)
3-Es-salat el-vusta (Bakara-238)
Türkçe isimleriyle yukardaki namazlar;
1-Sabah namazı,
2-Akşam namazı,
3-Orta namazı.
Gelenek Kur’anın aksine 5 vakit namaz vardır demiş olsa da Kur’andan isim ve vakitlerin giriş-çıkışlarını ayet ayet gösteremezler. Ellerinde olan şey rivayetlere dayalı ön kabulleridir.
Ayrıca dikkat çekebilecekler için iki detayı daha not düşmek isterim.
1-Salat el-fecr ve Salat el-işa namazlarında neden “salat” yazar?:
Kur’anda sadece “Es-salat”, namaz anlamına sahipken, fecr ve işa’nın başında “Es-salat” neden yoktur?
Salat el-fecr ile Salat el-işa namazlarında (ال) takısı yazılmaz.
Çünkü kural olarak isim tamlamalarında bu takı düşer. Oysa başlarında bu takı var kabul edilerek meal edilir.
Bu detayı gözden kaçıranlar ayet metnindeki “salat”ın namaz olan “Es-salat” olduğunu gözden kaçırırlar.
Yalın halde gördükleri “salat” nedeniyle sabah salatı veya akşam salatı derler. Artık salat’a ne anlam yüklüyor iseler anladıkları şey; sabah duası, sabah eğitimi, sabah desteği gibi ilgisiz başka bir şeylere dönüşür.
Ve sonuç; çok basit bir gramer hatasının yol açtığı ve sizlerin de şahit olduğunuz ayet inkarları.
1-Es-salat el-vusta namazında neden “Es-salat” yazar?:
Ama Es-salat el-vusta namazı sıfat tamlamasıdır.
Sıfat tamlamalarında (ال) takısı yazılmaya devam eder.
El-Vusta(الْوُسْطٰى) ismi tafdil olmakla birlikte ayrıca “orta, ortadaki” anlamlarına sahiptir.
Bu durumda Es-salat el-vusta; “Orta/daki namaz” olarak meal edilebilir.
Söyleme kolaylığı açısından “Orta namaz” daha uygundur.
Fecr ve İşa namazları gece namazı iken sadece Orta namazı gündüz namazıdır.
O da hem günün hem de Fecr ve İşa namazlarının ortasındaki tek namazdır.
Kur’andaki gece, gündüz, fecr, işa ve ğasakul leyl tanımları için;
KUR’ANDA “GÜNDÜZ”, “GECE”, “ZULUMAT” ve” ĞASAKUL LEYL” KAVRAMLARI
Size katılamıyorum sayın mücahit.
Twitter’daki paylaşımımızı sizin için tekrar sunuyorum;
NEDEN “Es-salat el-vusta” NAMAZINDA İKİ TANE (الْ) EL TAKISI VAR?
Çünkü; isim değil, SIFAT TAMLAMASIDIR.
Arapçada sıfat tamlamasının kurallarını bilenler, görecektir.
Es-salat bilinen olduğundan, Vusta da bilinen olmalıdır.
Bu nedenle, her iki keleme de الْ alır.
Bu durumda sıfat tamlamasından oluşan bir namaz isminden bahsetmiş oluruz.
Sıfat tamlaması olması, namaz ismi olmasına engel değildir.
Meal ederken “Orta” kelimesi, Türkçede kulağa isim gibi gelse de aslında; namazların ortası şeklinde niteleyici bir sıfattır.
Vustanın sonu Elif-i Maksura ile bittiğinden olması gereken kesra, kelimede yer almaz.
Ortasına girdiği namazlarsa; sabah ve akşam namazlarıdır.
Kimileri,günün ortasına işaret eder dese de mümkün değildir. Çünkü tamlanan gün değil, namazdır.
Yani kastedilen, namazların ortasıdır.
Sa
Orta namazı diğer ikisinden farklı zikredilmiştir. Sabah ve akşam namazları güne ait bilinen bir vakte işaret ederken orta namazı ise bir tanıma ve nitelemeye işaret eder.
Yine sabah ve aksam namazı tamlamalarında ال takısı sadece salat kelimesinde mevcut iken orta namaz tamlamasında ise her iki kelimede de mevcuttur.
Benim kendi tespitim, orta namaz vakit kavramından azade bize şunu söylemektedir. Orta namaz, aşırılıklardan uzak en itidalli namaz demektir. Selam ve dua ile…