MÜCADELE-13. AYET, 12. AYETİ NESH(İPTAL) ETMEMİŞTİR

Mücadele-12: “Ey iman edenler! Rasulle baş başa konuşacağınız zaman, gizli bir şey konuşmanızdan önce sadaka verin. Bu sizin için daha hayırlı ve daha temizdir. Ancak (sadaka) bulamazsanız1, şüphesiz Allah Gafurdur Rahimdir.”

1-“لَمْ”edatı: Muzari fiillerin başına gelerek olumsuz geçmiş zaman anlamı vermede kullanılır. Söz konusu fiilin şu ana kadar olmadığını bundan sonra da olmayacağını belirtir.

Öznesi insan olduğunda; bu olumsuza dönüşen eylemin olmama nedenleri arasına, kişinin iradesini zorlayan ve hatta aşan imkansızlıklar da dahil olur. Talak-4. ayette kadınların adet görememe durumlarının iradeleri dışında olması gibi.

Bu ayet için ise, sadaka bulmama değil bulamama söz konusudur. Kişi vermek istese de, verecek sadaka bulamamıştır.

Allah verecek sadaka bulamayanları bağışlayacağını, Gafur (bağışlayan) ismine vurgu yaparak bildirmektedir.

Mücadele-13: “Baş başa konuşmadan önce sadakalar vermeniz çekindirdi1 mi? Bunu yapamadığınız2 zamanda Allah sizin tevbenizi kabul etti. Artık namazı kılın, zekatı verin, Allah’a ve Rasulune itaat edin. Allah yaptıklarınızdan haberdardır.”

1-(ش ف ق) kökünden türeye kelime if’al babındadır ve ettirgen yaptırır. Bu durumda ayetteki soru,  “siz çekindiniz mi?” değil, “sizi çekindirdi mi?” olur.

2- “لَمْ”edatı için yaptığımız izah aynen geçerlidir.

Ayette Allah, sadaka veremeyenlerin tevbelerini kabul ettiğini yani bağışladığını net biçimde açıklamaktadır. 

Eğer bu ayetler arasında nesh söz konusu olsaydı, hem iki ayet arasında uyum olmazdı hem de 13. ayette “sadaka vermeyin” şeklinde açık ve net bir hüküm olması gerekirdi.

Ayetlere baktığımızdaysa 12. ve 13. ayetler arasında zıtlık değil tam bir uyum vardır.

Bu netliğe rağmen nesh iddiası ancak kasıtla izah edilebilir.

 

 

 

 

 

Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
En Yeniler
Eskiler
Inline Feedbacks
View all comments